Bare mer mod og mentalitet styrke fra noen av hans United stjerner i kjølvannet av dette knusende derby nederlaget.
Mourinho pekte fingeren på dommer Mark Clattenburg for å nekte United hva han trodde var to klare straff.
Men sannheten er at mange av United s spillere ikke klarer å produsere på den store scenen - et standardkrav når du drar på den berømte røde skjorten.
I det blå hjørnet var likeså David Silva, Kevin De Bruyne og John Stones enestående for å gi Guardiolas Manchester City klærne.
Silva løp showet, mens De Bruyne scoret en og skapt et sekund for Kelechi Iheanacho da Guardiolas store navn stod opp for å bli talt.
Mourinho plukket feil team, med Henrikh Mkhitaryan og Jesse Lingard som ikke brøt liverpool drakt barn svette i det som er det største spillet i sesongen. Han trakk dem begge om halvannen gang og ønsket å gjøre det mye før.
Guardiolas menn gir United en fotball leksjon i eget klasserom i løpet av første halvår.
Zlatan Ibrahimovic trakk en tilbake før avgang av en ydmygende howler fra keeper Claudio Bravo på sin debut.
Men den fortjente vinner tilhørte City og Mourinho avslørt etterpå kan det være der før og kjøpte t-skjorten.
Mkhitaryan har spilt i Champions League med Borussia Dortmund, mens Lingard scoret det vinnende målet i siste sesongens FA Cup-finale.
Du vet aldri hvordan spillerne skal reagere, spesielt når du ikke kjenner dem så godt. Og etter bare et par måneder er det for mye å kjenne dem veldig bra.
Så dortmund drakt hvis du spør meg om de skal spille mot Feyenoord så nei
Jeg må være. Forestillingene er avgjørende. Hvordan kan jeg bestemme meg? Forestillinger er den eneste måten jeg kan bestemme.
Så hvis du spør meg om de skal spille mot Feyenoord så nei.
Og det er ikke å straffe dem, det er bare å bestemme seg i forhold til det jeg har. Og hva har jeg? Deres forestillinger. Så selvfølgelig skal jeg spille andre spillere.
De Bruyne Spilt som en mann med en forestilling som er like som Steven Gerrard pleide å produsere for Liverpool på sitt aller beste.
Han er for høflig til å innrømme en del av Mourinhos siste miss-løp fra Chelsea i 2012.
Men De Bruyne vender seg til den komplette italia drakt angripende midtbanespilleren og regner med å slå Guardiola inn i hans menn.
I andre omgang endret de seg til et mer fysisk spill, og vi trengte litt tid til å tilpasse seg, men de siste 25 minuttene tror jeg vi virkelig har, og vi kunne ha scoret mer.
Det er vanskelig å spille på Manchester United, men jeg tror vi fortjente å vinne.
For et lag som United, kommer de tilbake og det er bare begynnelsen av sesongen. Det er bare tre poeng, men alt vi kan ta er bra for oss, så vi må fortsette å prøve å gjøre det samme.
Vi jobber veldig hardt for å gjøre det hver dag. Det er veldig intens i trening, men laget har vist karakter.